Top 10 veelgestelde vragen

  • Kan iedereen meedoen aan deze groepsaankoop?

    Iedereen in Vlaanderen kan meedoen aan de groepsaankoop. Verenigingen en bedrijven kunnen niet meedoen. Om mee te doen dien je aangesloten te zijn op het laagspanningsnet. Je mag niet meer elektriciteit verbruiken dan 50.000 kWh per jaar en niet meer aardgas dan 100.000 kWh per jaar.

  • Tot wanneer loopt deze groepsaankoop?

    Je kan je inschrijven vanaf 3 december 2018 t.e.m. 4 februari 2019. De veiling is gepland op 5 februari 2019. Daarna ontvang je een persoonlijk aanbod. Op basis daarvan beslis je om al dan niet over te stappen. Accepteren kan tot 30 april 2019.

  • Hoe werkt de groepsaankoop energie?

    Pricewise organiseert op 5 februari 2019 een energieveiling, waarbij de energieleveranciers gevraagd werd om hun laagste prijs in te dienen voor elektriciteit en gas. Iedereen die zich heeft ingeschreven, ontvangt een persoonlijk aanbod waarin de persoonlijke besparing kenbaar wordt gemaakt.

  • Wat gebeurt er nadat ik mij heb ingeschreven?

    Na de veiling krijg je uiterlijk 15 maart 2019 een persoonlijk voorstel. Je beslist daarna zelf of je op het voorstel ingaat.

  • Kan ik na mijn inschrijving gegevens aanvullen of aanpassen?

    Ja, dat kan. In onze bevestigingse-mail staat een link naar je persoonlijke pagina. Op die pagina kan je je gegevens aanpassen. Wil je je e-mailadres aanpassen? Neem dan contact op met de klantendienst via telefoonnummer 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 20 uur) of mail naar info@limburgstaptover.be.

  • Kan ik op ieder moment van energieleverancier veranderen?

    Ja, dat kan. De verbrekingsvergoeding is namelijk afgeschaft. Als je gebruik maakt van je persoonlijk voorstel, kun je een gewenste overstapdatum kiezen. Als de overstapdatum bekend is, ontvang je van je nieuwe leverancier hierover een bevestiging.

  • Wie regelt mijn overstap?

    Wil je gebruik maken van je persoonlijk voorstel? Dan geven wij je gegevens door aan de winnende leverancier, die er samen met je huidige leverancier en de netbeheerder op toeziet dat je zonder problemen overstapt.

  • Maakt het uit wanneer ik overstap als ik zonnepanelen heb?

    Ja. Als je zonnepanelen hebt, is het belangrijk om rekening te houden met het moment waarop je overstapt. Anders kan het zijn dat je geproduceerde stroom verliest. Het beste moment? Om geen opgewekte elektriciteit te verliezen, stap je beter over in de maand van je jaarlijkse meteropname. De meteropname is ieder jaar in dezelfde maand. Dit moment kun je niet zelf kiezen of veranderen. Contacteer je netbeheerder indien je je meteropnamemoment niet weet.

  • Tot wanneer kan ik overstappen?

    De veiling is gepland op 5 februari 2019. Daarna ontvang je een persoonlijk aanbod. Op basis daarvan beslis je om al dan niet over te stappen. Accepteren kan tot 30 april 2019.

    Je contract start in functie van de datum waarop je bevestigt. Dat kan ten vroegste op 1 mei 2019 starten. Indien je zelf een latere datum hebt opgegeven, wordt het contract op deze datum geactiveerd.

    Zonnepanelen
    Heb je zonnepanelen, dan kan je op de aanvraagpagina de overstapdatum kiezen. Vorig jaar kon je tot uiterlijk 1 december 2018 overstappen op het aanbod van de groepsaankoop.

Vragen over de overstap

  • Wat gebeurt er met mijn huidige contract via een eerdere groepsaankoop?

    Het contract van de groepsaankoop heeft een looptijd van 1 jaar. Je huidige leverancier informeert je 2 tot 3 maanden vooraf over de nieuwe tarieven als het contract wordt verlengd. Reageer je hier niet op, dan wordt het contract stilzwijgend verlengd aan de nieuwe tarieven voor een gelijkaardig groen contract.

    Wil je toch veranderen van leverancier, dan kan dat kosteloos en mits het respecteren van een vooropzegtermijn van één maand. Je kan het resultaat van de groepsaankoop afwachten om te zien welk nieuw tarief de veiling oplevert. Prijzen vergelijken kan via de website van de VREG (www.vreg.be).
     

  • Kan ik meedoen als ik binnenkort ga verhuizen?

    Ja, dat kan.Geef bij je aanvraag duidelijk aan wanneer je nieuwe contract moet ingaan.

  • Kan ik tijdens de overstap zonder stroom komen te zitten?

    De netbeheerder is verplicht om continu gas en/of elektriciteit te blijven leveren tijdens een overstap. Zo kom je nooit zonder energie te zitten.

  • Naar welke leverancier stap ik over?

    Na de energieveiling krijg je een persoonlijk voorstel van de leverancier met de scherpste geboden tarieven. Je mag zelf kiezen of je van het voorstel van deze leverancier gebruik wilt maken.

  • Ik heb het aanbod geaccepteerd, maar wil toch niet deelnemen. Waar meld ik dit?

    Wil je niet meer deelnemen? Meld dit dan bij de nieuwe leverancier. Je kunt het aangevraagde contract binnen 14 kalenderdagen, nadat je de contractbevestiging van de nieuwe leverancier hebt ontvangen, zonder reden annuleren.

  • Heeft de periode waarin ik overstap invloed op mijn eindafrekening (enkel voor aardgas)?

    Wanneer je na de wintermaanden overstapt, is de kans dat je op de eindafrekening van je huidige leverancier moet bijbetalen vrij groot. Er wordt namelijk een balans opgemaakt tussen de al gefactureerde voorschotten en je werkelijke verbruik. Het bedrag van de afrekening zal wellicht hoger liggen dan verwacht omdat ze geldt voor een winterperiode, waarbij je aardgasverbruik hoger is dan in de zomer. Het voorschotbedrag dat je maandelijks betaalde, werd berekend op basis van je geschat jaarlijks verbruik en verdeeld over 12 maanden.

    Hierdoor betaal je in de zomer in principe te veel voorschot en in de winter te weinig. Als je een jaarrekening ontvangt van een volledig verbruiksjaar compenseren deze twee periodes elkaar, zodat dit zeker geen extra kosten zijn. Je betaalt enkel de hoeveelheid energie die je hebt verbruikt aan de leveringstarieven die in je huidige contract werden vastgelegd.

  • Blijft mijn voorschotbedrag hetzelfde?

    Je nieuwe energieleverancier bepaalt wat je maandelijks voorschotbedrag wordt. Dit gebeurt op basis van je energieverbruik van de voorgaande jaren, dat wordt opgevraagd bij jouw distributienetbeheerder en de nieuwe energietarieven. Hierbij zal de leverancier ook rekening houden met verwachten aanpassingen in transporttarieven en heffingen. Dit bedrag kan afwijken van je huidige voorschotbedrag. In vrijwel alle gevallen kan je in overleg met jouw leverancier het voorschot laten aanpassen indien je daar gegronde redenen kunt voor aanvoeren (vb. energiezuinige investering, gewijzigde gezinssamenstelling, -of situatie).
     

  • Wie regelt mijn domiciliëring bij mijn nieuwe leverancier?

    Jouw nieuwe leverancier start een nieuwe domiciliëring indien je daar de goedkeuring voor gegeven hebt. Er zullen geen extra kosten gerekend worden wanneer je geen domiciliëring wenst. Zij zullen ook de domiciliëring bij je huidige leverancier stopzetten.

  • Kan ik meedoen voor alleen aardgas?

    Ja, dit is mogelijk. Bij je inschrijving is het mogelijk om aan te geven dat je enkel voor aardgas wilt inschrijven. Mocht je niet van elektriciteitsleverancier kunnen of willen veranderen dan heb je op deze manier alsnog de mogelijkheid om voor aardgas deel te nemen aan de groepsaankoop. Je ontvangt dan een aanbod voor enkel aardgas van het aanbod van de combinatie elektriciteit en gas.

Overige vragen

  • Wat doen jullie met de gegevens die ik heb ingevuld?

    Pricewise zal je gegevens uitsluitend gebruiken voor de groepsaankoop. Met deze gegevens kunnen we je dus contacteren en je een aanbod op maat bezorgen. Uiteraard worden de gegevens niet gedeeld voor commerciële doeleinden.

  • Kan ik meedoen als ik recht heb op het sociaal tarief?

    Ja, maar wij raden dit niet aan. Het tarief van de groepsaankoop zal nooit lager zijn dan het sociaal tarief.

  • Kan ik meedoen als ik een budgetmeter heb?

    Zolang je budgetmeter niet gedeactiveerd is of kan worden, kom je niet in aanmerking voor een groepsaankoop contract. Er mogen dus geen achterstallige betalingen meer zijn bij de netbeheerder vooraleer je gebruikt kan maken van je persoonlijk voorstel.

  • Doe ik met een inschrijving automatisch mee voor al mijn adressen?

    Nee. Je dient je per adres opnieuw in te schrijven voor de groepsaankoop. Dit is uiteraard gratis en vrijblijvend!

  • Ik wil mijn aanvullende gegevens invullen, maar weet mijn energieverbruik niet?

    Je kunt je energieverbruik vinden op je laatst ontvangen jaarafrekening. Onderstaande tabellen geeft het gemiddeld verbruik per huishouden weer, zoals de VREG deze heeft opgesteld op haar website:
    Elektriciteit:
    - Het elektriciteitsverbruik van een alleenstaande bedraagt gemiddeld 600 kWh;
    - Het verbruik van een klein gezin zit rond 1.200 kWh;
    - Een doorsnee gezin verbruikt 3.500 kWh;
    - Iets grotere verbruikers zonder elektrische verwarming verbruiken 7.500 kWh;
    - Als er echter met elektriciteit wordt verwarmd kan het verbruik veel hoger oplopen.
    Gas:
    - Kleine verbruiker: 2.326 kWh;
    - Relatief kleine verbruiker: 4.652 kWh;
    - Doorsnee gezin: 23.260 kWh;
    - Grote verbruiker: 34.890 kWh.

  • Wie organiseert mijn groepsaankoop?

    De groepsaankoop wordt georganiseerd door Pricewise, een bedrijf dat energieveilingen organiseert en eerder de groepsaankopen voor de provincies Oost- en West-Vlaanderen en Limburg organiseerde. Pricewise is onafhankelijk en is aan geen enkele leverancier gebonden. Naast de veiling zorgt Pricewise er ook voor dat je je persoonlijk voorstel ontvangt.

  • Wat moet ik doen als mijn huidige leverancier zich niet aan de afspraken houdt?

    Als je nieuwe leverancier zich niet aan de afspraken houdt, neem dan contract op met de klantendienst via 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 20 uur) of mail naar info@limburgstaptover.be.

  • Hoe gaat de energieveiling in zijn werk?

    De organisatie van de energieveiling is in handen van Pricewise. De veiling verloopt als volgt:
    1. Voor de veiling worden alle leveranciers uitgenodigd om zich in te schrijven voor deelname;
    2. Leveranciers die interesse tonen, kunnen zich bij Pricewise officieel aanmelden. Voor een vlotte overstap na de veiling maakt Pricewise met iedere deelnemende leverancier duidelijke afspraken;
    3. De leverancier met de scherpste tarieven is de winnaar van de veiling. Je krijgt de tarieven van deze leverancier vervolgens aangeboden in een persoonlijk voorstel.

  • Wie kan ik contacteren als ik vragen heb over de groepsaankoop?

    Wij hopen al je vragen te beantwoorden in deze rubriek. Heb je toch nog vragen? Je kunt ons bellen tijdens de openingsuren: maandag tot en met vrijdag van 9 tot 20 uur. Het telefoonnummer is 0800 76 101. Een e-mail sturen kan natuurlijk ook naar info@limburgstaptover.be.

  • Waarom organiseert Pricewise een groepsaankoop?

    Er zijn twee belangrijke redenen om een groepsaankoop te organiseren:
    1. Een goedkopere prijs bekomen voor groene energie (op basis van garanties van oorsprong);
    2. Mensen helpen om te veranderen van energieleverancier.

  • Wat als mijn nieuwe contract afloopt?

    Als je niets doet, dan zal je contract na één jaar stilzwijgend verlengd worden tegen de dan geldende vaste tarieven voor elektriciteit en voor gas , zoals gebruikelijk in de energiesector. Je kan er ook voor kiezen om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier (dit kan via de V-test op www.vreg.be).

    Wil je toch veranderen van leverancier, dan kan dat kosteloos en mits het respecteren van een vooropzegtermijn van één maand. Je kan je ook opnieuw inschrijven voor een nieuwe groepsaankoop en afwachten welk nieuw tarief de veiling oplevert.

  • Hoe groen is groene stroom?

    Elke deelnemende leverancier kan voor deze groepsaankoop de nodige garanties van oorsprong voorleggen. Met deze garanties van oorsprong, gecontroleerd door de VREG en conform de Europese richtlijnen, bewijzen de leveranciers dat hun aanbod van groene stroom afkomstig is uit hernieuwbare energiebronnen.

    Wil je weten waar de groene stroom van jouw leverancier vandaan komt? https://www.vreg.be/groencheck

  • Mag de nieuwe leverancier klanten weigeren?

    Nee, de nieuwe leverancier mag geen klanten weigeren. Wel mag hij een, vooraf in het contract vastgelegde, waarborg vragen. 

  • Mag iedere energieleverancier meedoen aan de veiling?

    Ja. Wel controleert Pricewise of de leverancier de verwachte hoeveelheid overstappers tijdig kan verwerken en of de klantenservice goede service tijdens en na je overstap kan garanderen.

  • Kan ik mij meerdere keren inschrijven als ik meerdere woningen of aansluitingen heb?

    Ja, dat kan. Je doet dan per leveringsadres een nieuwe inschrijving, hiervoor kan één e-mailadres worden gebruikt. Vervolgens ontvang je per inschrijving uiterlijk op 4 mei een persoonlijk voorstel.

1

Inschrijven
vóór 5-2-2019

2

Veiling
5-2-2019

3

Persoonlijk voorstel
Uiterlijk 15-3-2019

4

Beslis vóór
30-4-2019